01-06-05

Drongen eist veilige schoolomgeving

Het is een vast ritueel. 's Morgens breng ik mijn oudste zoon van vier jaar naar de basischool 'De Vuurtoren' in Drongen. Soms neem ik de fiets ("samen op de fiets, zoon zit achterop") en bij té slecht weer schiet mijn lieftallige ons te hulp en wordt de auto voorgereden.
 
Telkens ondervindt menig ouder de onveiligheid op de weg. Fietspaden ontbreken bijna in gans Drongen, auto's razen voorbij, vrachtwagens voelen zich meester op de weg.
 
Het is dus meer dan terecht dat alle Drongense scholen aan de alarmbel trekken en pleiten voor een verkeersveilige schoolomgeving. Maar zoals steeds herhaalt de bevoegde schepen Temmerman slechts haar idee om een zone 30 in te voeren. Dit was trouwens ook het antwoord dat de schepen mij een jaar geleden gaf op een schriftelijke vraag.
 
De problematiek is sindsdien niet veranderd, alleen hebben de Gentse media nu wel de terechte kritiek van de scholen in hun plaatselijke edities opgenomen. En gelukkig maar, want het antwoord van de schepen voldoet ons niet.
 
Niet dat wij iets hebben tegen een zone 30 in de buurt van scholen, maar enkele bedenkingen misstaan niet. Wie zal de snelheid controleren (de Gentse politie kampt nu reeds met vermoeidheidsverschijnselen wegens een tekort aan personeel)? Waarom investeert het stadsbestuur niet in andere snelheidsremmende maatregelen (verkeersdrempels bv.) en waarom wordt geen geld uitgetrokken voor aparte fietsbeddingen wat al veel zou verhelpen.
 
Het antwoord is simpel: de stadskas is leeg. Liever een fetisj als zone 30 invoeren dan investeren in goede infrastructuur voor fietsers en voetgangers. Gent, een fietsstad? Bijlange niet! Toch zeker niet in Drongen.
 

10:41 Gepost door Ortwin Depoortere | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.